.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به بهانه نامگذاری روز ساری
قدردان اسطوره ها باشیم نه افسانه ها
قدردان اسطوره ها باشیم نه افسانه ها

شمال نیوز : تصویب نامگذاری روز کمانگیری آرش به روز ساری در جلسه بیست و دوم اردیبهشت شورای شهر ساری به پیشنهاد منتخب اول شهر و رئیس کمیسیون طرح و برنامه شورا ، نقل این روزهای بایدها و نبایدهای تصمیمات دوراندیشانه و کارشناسانه در پارلمان شهری است .

تعریف جدیدی از ساری با استناد به مصرعی از یک شعر و مقدمات اشتباه یک طرح پیشنهادی به مصوبه ای منجر شد که چرایی همراهی دیگر اعضای شورا در نگاهی خوشبینانه کم توجهی و بی دقتی اعضای محترم شورای شهرمان را بنمایش گذاشته است . بنظر می رسد بنا به نکات ذیل بهترین اقدام لغو مصوبه عجولانه نامگذاری روز آرش به نام روز ساری است اقدامی که به غایت منطقی و لازم است :  

1-     هویت ساری مشحون از حضور بزرگان و عالمان و شهدا و مردان و زنان اندیشمند و هنرمند و زحمت کش است . آیا قرار است بجای اسطوره هایمان به افسانه هایی که بقول استاد اسلامی عزیز مورخ دوست داشتنی مازندران و ساری چه بسا وجود خارجی ندارند دل ببندیم و آن را قصه شیرین هویت شهرمان بدانیم. قصه آرشها و رستم و کاوه بعنوان قصه های شیرین سرزمینمان برای فرزندانمان کافیست چه نیازی به اتصال آن به شهرمان ساری است .آری هم ما از قصه آرش و رستم برای فرزندانمان تعریف کنیم هم آملی ها . ولی برای هویت شهرمان برای پوشاندن قبای تفاخر به کالبد شهرمان به بزرگان و حماسه سازان و اندیشمندان حقیقی و واقعی شهرمان استناد کنیم .

2-     در حالیکه چندیست از شهر بهار نارنج به پایتخت بهار نارنج رسیدیم  و حتی در مقیاس اندکی به اختلافات قدیمی شهری دامن زدیم  ، ایجاد کشمکشی جدید با شهری دیگر از مازندران برای افسانه ای که وجودش یعنی حرکت تیراز کمانی از طلوع صبح تا غروب آفتاب و از ساری تا مرو یعنی حدود هزار کیلومتر با هیچ مقیاسی قابل پذیرش نیست ، دور از دوراندیشی و مصلحت و در تضاد با ضرورتهای وحدت و یکدلی استانی است .

3-     اظهارات ناشی از سرآسیمگی و ایجاد پویش های برآمده از ذوق زدگی سیاسی از یکسو  و البته حمایت حامیان علاقمند به منتخب اول شهرمان ساری از دیگرسو ، در حالیست که اقای شیرسوار منتخب اول شورای شهر قائم شهر در اقدامی مشابه پیشنهاد یکی از اعضای شورای شهر برای نامگذاری قائم شهر به نام شهر پرتقال راغیر عقلانی خواند و هویت و نام شهر هزار شهید و شهر قائم ( عج) را بی نیاز از دیگر عناوین و اسامی خواست . کما اینکه آمل نیز با نام مسمای شهر هزار سنگر ، قصه شیرین فرزندان آملی است .

4-     از بزرگان و مجربین شورای شهر انتظار می رود فارغ از تعاملات داخلی مبارک درون شورایی در اینگونه موارد به صلاح شهر و جوانانش اقدام کنند . طرح اینگونه مباحث حتی اگر با همان سرعت که تصویب می شود با همان سرعت نیز لغو و فراموش شود در حافظه های اطلاعاتی و ارتباطاتی باقی می ماند ومسئولان و فعالان شهری دیگر شهرها بجای تلاش برای الگو برداری از اقدامات مثبت شهر در مسیر توسعه ، جست و خیزهای کم ضرورت برای هویت سازی ها و قصه پردازی ها را در دفاتر اندیشه ای خود ثبت خواهند کرد .

5-     پایان سخن اینکه ساری مرکز استان مازندران با حرکت رو به توسعه خود و با همفکری و همراهی و هم اندیشی فرهیختگان شهر و همراهی مردان و زنان و کودکانش روزهای بهتری را تجربه خواهد کرد ،با امید به استمرار اقدامات اخیر که منجر به تغییر مطلوب چهره شهر و اقدامات زیربنایی و اصولی در شهرمان شده است ، اسطوره ها و داشته هایمان را قدر بدانیم و خدمتگذاران صدیق و پرتلاشش را ارج نهیم و از اقدامات سمبلیک و شعارزدگی ها دوری گزینیم .

* کارشناس مسائل سیاسی

کمال زارعی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.171 seconds.